לפרשת מסעי / מיהו מנהיג אמת?
לרפואתו של אבי מורי הרב חנוך בן יפה שיינה
בפרשתנו מופיע דין מיוחד במינו, דין עיר מקלט. אדם שקרתה תקלה תחת ידו, ובלי כוונה גרם למותו של אדם אחר.
בימינו – יבררו את טוהר כוונתו וישוחרר, ואם תמצא רשלנות תחת ידו יכנס לבית הסוהר וכד'.
אך דין התורה היא בריחה לעיר המקלט, ובכך הצלתו מ'גואל הדם'.
לשם מה? ומדוע? ומה קורה לו שם בעיר המקלט?
לא נאריך כעת בבירור כוונת התורה,
רק נתעכב על עובדה אחת מעניינת – עד מתי?
כמה זמן ישהה בעיר זו?
ותשובת התורה: עד מות הכהן הגדול.
מה הקשר?
פרשנים רבים עסקו בכך, אביא בזאת פירוש אחד.
מבאר האברבנאל: הכהן הגדול הוא האבא של כל העם. כולם קשורים אליו ומרגישים בניו. וכשהוא ימות כל העם 'יחרד' וירגיש הרהור תשובה ואהבה לכל העם ובזה ירחם גואל הדם גם על הרוצח וימנע מלפגוע בו והוא יכול לצאת מעיר המקלט.
זהו מנהיג. שכל העם קשור אליו. ואפילו 'גואל הדם' העצבני וחסר השליטה מחובר אליו כל כך.
ובזה נבוא לעיון במציאות שלנו -
האם ישנם כאלו מנהיגים בדורנו?
האם אנו המורים מבינים את תפקידנו ככזה?
האם אנו מנסים להיות קשורים כל כך למנהיגים / לרבנים/ למורים שלנו?
מה יהפוך אותנו להיות כאלו?