פרשת חקת - אמיתי בן פזי
"כבוד אלוקים הסתר דבר (משלי כ"ה) "
תלמידים וגם הורים יקרים שלום וברכה,
בפרשה שלנו מופיע העונש של ה' למשה ולאהרון – שלא יכנסו לארץ.
עונש חמור במיוחד,
אך על מה ולמה?
מהו חטאם?
דבר זה לא מפורש. מה שניתן לראות בפס' הוא הנימוק - 'יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל'.
מה הכוונה? מתי ענקים אלו לא האמינו בה'? באיזה אירוע מדובר?
עונש זה מופיע בסמיכות לנס של הוצאת המים מן הסלע ולכן מפרשים רבים חיפשו את חטאו של משה בסיפור זה.
לדוג': שהכה ולא דיבר ובכך הקטין את הנס, שכינה את ישראל בכינוי חריף, שביקש שה' יעשה נס או ולא סמך על היותו 'צדיק גוזר', שמשה ואהרון כביכול 'ברחו' לאוהל מועד , ועוד המון פירושים
בסה"כ נימנו לפחות 15 חטאים על משה, וחלקם כלל לא קשורים לאירוע זה של המים מן הסלע. ריבוי ההצעות לחטאי משה הם עד כדי כך שכותב אחד החכמים: אני איני מפרש שמא אוציא תחת ידי עוד חטא עליהם.
האמת שניתן לכתוב על כך מאמרים ארוכים מאד ומלאי מסרים .
אולם אני אעצור כאן, ואנסה לעיין דווקא בעצם הדבר הזה.
מה קורה כשהתורה מסתירה מאתנו משהו? ובכלל כשמשהו נסתר מעינינו.
בהחלט כדאי לפתוח את זה על שולחן השבת המשפחתי...
כאשר דבר אינו מפורש ממש האם זהו יתרון או אולי גם חיסרון ? מה יותר?
האם זה נכון גם כאשר אנו פונים לחברינו, להורינו, למורינו, להסתיר, לרמוז?
כיצד הכי טוב לומר ביקורת?
כיצד נכון לבקש בקשה?
ונוסיף שאלה נוספת, לאור ריבוי החטאים שמצאו הפרשנים :
מדוע התורה הסתירה את פירוט החטא? למה היא התכוונה בכך?
שבת שלום ומבורך.